Kategorie:
49

VirtualBox 3.0 wydany

Światło dzienne ujrzała nowa wersja platformy witualizacji VirtualBox firmy Sun oznaczona numerem 3.0. W nowej wersji ujrzymy kilka większych zmian.

Główne zmiany w stosunku do wcześniejszej wersji stabilnej to:

  • obsługa wielu rdzeni dla gościa (do 32 rdzeni i tylko pod warunkiem obsługi VT-x lub AMD-V przez nasz procesor)
  • obsługa OpenGL 2.0 dla gości Windows, Linux, Solaris
  • eksperymentalna obsługa akceleracji 3d poprzez DirectX 8/9 dla gości Windows. Możliwość włączenia po instalacji Dodatków Gościa w trybie Safe Mode

Oprócz powyższych zmian naprawiono dużo pomniejszych błędów. Pełna lista zmian w linku źródłowym.

Więcej informacji: http://www.virtualbox.org/wiki/Changelog

«
»

Znalazłeś literówkę? Zgłoś ją używając formularza!


Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Niusy na podobny temat:

Komentarze (RSS)

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

51 komentarzy

zwiń wątek mario  30 czerwca 2009 o godz. 20:34 #
Gravatar

fajna była by obsługa partycji bootcamp

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek maciek  30 czerwca 2009 o godz. 23:03 #
Gravatar

Fajna byłaby opcja "emulacji Maca" i odpalenia macosa na nie-apple'owym komputerze.

zwiń wątek clondike  30 czerwca 2009 o godz. 23:13 #
Gravatar

Zwłaszcza, że wersje Server już wirtualizować… ;)

zwiń wątek clondike  30 czerwca 2009 o godz. 23:14 #
Gravatar

*można już

 
zwiń wątek spinnaker  30 czerwca 2009 o godz. 23:15 #
Gravatar

Ale tylko na Makach

 
 
zwiń wątek DerDevil  1 lipca 2009 o godz. 3:22 #
Gravatar

@maciek mówisz i masz http://ihackintosh.org/ideneb
ideneb to distro MacOS do zainstalowania na kompie :)

iDeneb to nie jedyne distro tego rodzaju a jak ktoś lubi szukać informacje to może nawet samemu przerobić MacOS aby odpalił się na kompie.

zwiń wątek wujek_bogdan  1 lipca 2009 o godz. 6:54 #
Gravatar

ciekawa rzecz, a jak ma się sprawa z legalnością?

 
zwiń wątek cezaryece  1 lipca 2009 o godz. 7:20 #
Gravatar

Oczywiście, że legalne nie jest, nawet jak masz legalną kopię OSX (z czym nie można się przecież pogodzić, bo system to system, a wybór hardware powinien należeć do użytkownika…)

 
zwiń wątek zZzZ  1 lipca 2009 o godz. 7:34 #
Gravatar

Dlaczego nie można się pogodzić? Firma Apple może robić co chce, takie są prawa rynku. Jeśli chce wypuszczać soft na konkretny sprzęt, na licencji, która zastrzega sobie to prawo to musisz się z tym pogodzić. Jedyne czego nie musisz to używanie tego softu (ze sprzętem).

 
zwiń wątek Sławek  1 lipca 2009 o godz. 7:48 #
Gravatar

Dla mnie podstawowym prawem jest, że kupując coś, stajesz się tego czegoś właścicielem. Nie chcę jednak rozpętywać kolejnej wojny ideologicznej.

 
zwiń wątek wujek_bogdan  1 lipca 2009 o godz. 8:01 #
Gravatar

tym właśnie różni się umowa kupna-sprzedaży, od umowy licencyjnej, że nie końca jesteś właścicielem i nie możesz robić z produktem co ci się podoba… co nie znaczy, że podoba mi się zapis licencji Mac OS ;)

Po prostu taka jest polityka firmy. gdyby pozwolili na instalację na innym niż swój sprzęcie straciliby na elitarności, a system z pewnością stałby się mniej stabilny, ze względu na konieczność dodania wsparcia dla większej ilości urządzeń.

 
zwiń wątek maciek  1 lipca 2009 o godz. 8:21 #
Gravatar

No cóż: to nie jest powód, aby zabraniać instalacji. Sun pozwala instalować Solarisa na "czymkolwiek", a jego komputery z pewnością nie tracą na stabilności w wyniku tego posunięcia. Apple też nie musi brać odpowiedzialności za funkcjonowanie macosa na innym sprzęcie ;-)

 
zwiń wątek wujek_bogdan  1 lipca 2009 o godz. 9:24 #
Gravatar

solaris ma trochę inny target niż Mac OS, poza tym jest opensource, więc tutaj nie ma czego porównywać.

Apple ma bardzo restrykcyjną licencję na swoje produkty i nie sądzę, żeby szybko się to zmieniło, chociaż być może udało by im się wtedy zdobyć większą część rynku. być może za parę lat zmieniło się coś w tej kwestii, ale tak jak wspominałem wcześniej im więcej obsługiwanego sprzętu, tym więcej problemów, więcej pracy, i przede wszystkim większa szansa na utratę stabilności. Zdecydowana większość problemów ze stabilnością, czy to pod Linuksem, czy Windows wynika z wadliwych sterowników.

 
zwiń wątek X  1 lipca 2009 o godz. 13:31 #
Gravatar

Powody Appla są ekonomicznomarketingowe a nie techniczne. Ktoś tu już napisał przed Tobą, że mogą po prostu nie brac odpowiedzialności za uruchamianie os na niewłaściwym sprzęcie. Jakoś duma wielu firm na tym nie ciepri, więc i Appla nie powinna.

Po prostu taki mają model biznesowy i juz. Boją się otworzyć furtkę i stracić zarobek na sprzęcie. Od producentów konsol z kolei też trudno wymagać aby odpuścili z opłatami licencyjnymi za gry. Oni z kolei przyjeli całkiem odwrotny model. Traca na sprzęcie, a zarabiają pośrednio na sofcie.

Można różnie oceniać te modele, ale trzeba być świadomym jak to działa.

 
 
 
 
zwiń wątek wujek_bogdan  1 lipca 2009 o godz. 6:09 #
Gravatar

zaskoczyła mnie bardzo dobra wydajność opengl. odpalałem quake3 pod vmware – około 20fps, odpalałem pod virtualboksem – 125fps! (a może więcej, nie wiem bo mam limit w konfigu 125)

Z D3D jest gorzej. warcraft3 chodził około 20fps.

wcześniej sprawdzałem wydajność 3d instalując biblioteki wined3d, które radziły sobie zdecydowanie gorzej. np. w warcraft 3, który pod wine chodzi bardzo dobrze w menu było zaledwie kilka fps pod vboksem.

dualcore 2160, 2gb ddr2 (w tym 1gb dla vboxa), archlinux, kde 4.3

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Theq  1 lipca 2009 o godz. 7:20 #
Gravatar

a działają ci efekty pulpitu KDE 4.3 w tym virtualboksie? Bo mi się jeszcze nie udało ich odpalić, a compiz smiga od wersji 2.4

zwiń wątek wujek_bogdan  1 lipca 2009 o godz. 7:44 #
Gravatar

nieprecyzyjnie się wyraziłem. na vboksie zainstalowany jest winxp, vbox uruchamiany jest pod archlinuksem. na vboksie nie instalowałem nic poza ubuntu, którego wydajność na wirtualnej maszynie nie była do końca zadowalająca. winxp chodzi na prawdę bardzo dobrze, w trybie pełnoekranowym ciężko się zorientować, że jest to wirtualizacja, w przypadku Ubuntu czuć jednak wyraźną różnicę.

 
 
 
zwiń wątek cezaryece  1 lipca 2009 o godz. 6:56 #
Gravatar

VBox zaczyna być moim zdecydowanym faworytem w walce z VMWare. Przejęcie przez Suna chyba dobrze mu zrobiło i rozwój nabrał tempa. Jedynie w czym VMWare ma przewagę, to łatwość dostępu zdalnego (mówię o darmowym VMServer), ale jeśli mowa o emulacji innych systemów tylko lokalnie, to VBox ma w tej chwili więcej możliwości i jest łatwiejszy w obsłudze.

W domu jeszcze się męczę z emulacją Windows na VMWare, ale chyba już czas aby się pożegnać…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek wujek_bogdan  1 lipca 2009 o godz. 7:48 #
Gravatar

problem z Windowsem pod vmware? winxp działa doskonale pod vmware, pod vboksem z resztą też, choć mam wrażenie że wydajność pod vmware jest nieco lepsza (poza 3d, o czym wspominałem wyżej). Co dokładnie nie chce Ci działać na vmware?

zwiń wątek cezaryece  1 lipca 2009 o godz. 13:09 #
Gravatar

Dokładniej to moduły kernela, które trzeba przekompilowywać po każdym update, bo jakoś dkms ich nie łyka. Poza tym bywają problemy z konsolą, która w dodatku chodzi bardzo wolno, o tworzeniu ikonek na pulpicie do bezpośredniego uruchamiania wirtualnych systemów nie wspomnę nawet (koszmarny url).

Windows jako takie działa świetnie, męczę się z samym VMWare.

zwiń wątek http://opzsgu.myopen  2 lipca 2009 o godz. 4:48 #
Gravatar

Kolego rób jak najszybciej przesiadkę na VBoxa.

Jeżeli mówisz oczywiście o VMware Server.

Ja przesiadłem się kilka dni temu, (dla testu 5 maszyn produkcyjnych ).

Wydajność kilkukrotnie wyższa nie chodzi mi tu o sam "procesor" czy grafikę z akceleracją ale o zarządzanie pamięcią dla maszyn wirtualnych. VMware jakoś obcinał RAM do minimum, wykazywał że jest go o wiele więcej, maszyna wirtualna VBox, powiększa swój proces (rozmiar) wraz z konsumpcją RAM-u, ale to z kolegi rzutuje że maszyna wirtualna, spokojnie posiada własny 'ram cache', który nie jest spychany do swapu. Ja odczułem duży skok wydajności. Zwłaszcza przy Apache na którym jest wiele stron WWW. Szybko proces rozrósł się do 2,5 gb. Ale zaleta taka, że wstając rano, panel admina wczytuje mi "od pyku" musi brać go z 'cache' pamięci. Nie pytajcie co było pod VMware.

Druga sprawa, konsola webowa pod VMware – pomysł był super, ale nie udany. Wszystkie dystrybucje Linuksa jakie testowałem miały z nią problem, do takiego stopnia że jej używanie było NIE MOŻlIWE.

Doszliśmy do tego stopnia, że miałem pod Linuksem, VBoxa z Windows XP żeby odpalić konsolę VMWARE do zarządzania linuksem, bo na mojej maszynie wywalał się z powodów "obsługi kolorów", nie wiem czy to dokładnie wina Compiza, na pewno nie moja. Wiele osób miało z tym problem, ale support VMware zlewa na ten problem bo produkt za free.

Pod VBoxem, wystarczyło zainstalować na serwerze vnc4server, i możemy zarządzać w spokoju. Bez problemów, praca jak na lokalnym komputerze.

Trzecia sprawa, o której nie wszyscy wiedzą.

VBox obsługuje vmdk czyli dyski VMware.

Taka uwaga, jeżeli ktoś przenosi maszynę, to trzeba wywalić / nadpisać jej snapshot na zgaszonym serwerze. Próbowałem przenieść dysk w którym był snapshot w trakcie pracy, i był problem. Trzeba najpierw "połączyć zmiany" wywalając go.

Kontroler najlepiej dać SATA AHACI – Linuks z miłością nada dyskowi sda tak jak w wypadku SCSI który używa VMware. Pod IDE miałem problemy z bootowaniem, pewnie edycja gruba załatwiła by sprawę, ale po co się trudzić.

 
 
 
 
zwiń wątek Drd  1 lipca 2009 o godz. 7:46 #
Gravatar

Brak obslugi LPT = no go dla mnie :( (

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Rea  1 lipca 2009 o godz. 8:28 #
Gravatar

Jedyny problem z Virtual Boxem jest taki, że Oracle może zakończyć ten projekt jednym szybkim ruchem ręki, tak jak to zrobił z Virtual Iron.

Oracle zrobił elegancko w jajo i reselerów Virtual Iron i jego użytkowników.

Zobaczymy za miesiąc-dwa…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek trasz  1 lipca 2009 o godz. 8:47 #
Gravatar

@Rea: VirtualBox jest Open Source, wiec zgodnie z teoriami RMS-a i ESR-a spolecznosc spokojnie powinna sobie poradzic z podtrzymaniem rozwoju projektu.

zwiń wątek marcinsud  1 lipca 2009 o godz. 10:01 #
Gravatar

I tak i nie jest Virtualbox OSE i jest Virtualbox ten pierwszy już od dawien dawna jest podtrzymywany przez społeczność i działa. Co prawda niektóre funkcje trafiają później niż do Virtualboksa, ale trafiają.

 
 
zwiń wątek wujek_bogdan  1 lipca 2009 o godz. 9:28 #
Gravatar

tym razem chyba jednak nie:
http://webhosting.pl/Amerykanskie.wladze.przyjrza

 
zwiń wątek clondike  1 lipca 2009 o godz. 11:46 #
Gravatar

Tylko że Virtual Iron i VirtualBox to dwie zupełnie inne kategorie produktów. VirtualBox nie konkuruje z tym, co Oracle już ma – czyli rozwiązaniami serwerowymi do wirtualizacji, za to ładnie dopełnia je rozwiązaniem na desktop / wspomagającym tworzenie oprogramowania.

 
 
zwiń wątek trasz  1 lipca 2009 o godz. 8:47 #
Gravatar

Od siebie dorzuce, ze poza platformami wymienionymi w niusie jest juz, nadal dopracowywany, port na FreeBSD.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek jellonek  1 lipca 2009 o godz. 8:56 #
Gravatar

chodzi ci obsluge opengl 2.0 w systemie goscia freebsd?

bo chyba tylko w tej kwestii byly wymienione "platformy"

zwiń wątek trasz  1 lipca 2009 o godz. 12:02 #
Gravatar

@jellonek: Nie, chodzi mi o dzialanie VirtualBoksa _pod_ FreeBSD, nie na odwrot.

http://wiki.freebsd.org/VirtualBox

zwiń wątek jellonek  1 lipca 2009 o godz. 16:19 #
Gravatar

nie wyczules sarkazmu?

po prostu twoj komentarz byl trescia "lekko bez sensu" :)

btw. przeczytales newsa ze zrozumieniem? podobnie jak moj komentarz ;)

 
 
 
 
zwiń wątek SobonPiotrQ  1 lipca 2009 o godz. 10:14 #
Gravatar

Hm, paczka z ich strony jest chyba walnięta. Trzeci raz mi się zacięło podczas instalacji Minta, obraz płyty działał idealnie na wcześniejszej wersji.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek SobonPiotrQ  1 lipca 2009 o godz. 10:23 #
Gravatar

Ta, walnięte jest. Nie wierzę, że padło kolejny raz z winy nie wiadomo czego. Lipa, czekam na kolejną wersję. :/

zwiń wątek halish  1 lipca 2009 o godz. 10:50 #
Gravatar

widziałeś, w którym miejscu toto padło?

zwiń wątek SobonPiotrQ  1 lipca 2009 o godz. 11:51 #
Gravatar

Za każdym razem przy próbie pobierania czegokolwiek z internetu. Co więcej jak raz tak padnie, to wtedy nie mogę nawet zrobić "virtualnego reseta".

 
 
 
 
zwiń wątek halish  1 lipca 2009 o godz. 10:34 #
Gravatar

To jest wersja OSE? Czy OSE też ma D3D i OpenGL?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek marcinsud  1 lipca 2009 o godz. 14:03 #
Gravatar

To nie jest wersja OSE

 
 
zwiń wątek masson  1 lipca 2009 o godz. 10:36 #
Gravatar

Procesor e7300@2.66, 4 gb ramu, host: ubuntu 9.04 32bit.

VT-x/AMD-V: Włączone

Nie moge wybrac 2 procesorow na wirtualnej maszynie… Opcja zablokowana.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek wujek_bogdan  1 lipca 2009 o godz. 11:31 #
Gravatar

o ile się nie mylę, to 7300 pomimo, że jest to core2duo, to i tak jest okrojony ze sprzętowej wirtualizacji.

zwiń wątek Karl  1 lipca 2009 o godz. 12:06 #
Gravatar

Jest okrojony. Najpierw zaglądaj do wikipedii a później dobieraj procesor w sklepie, nie na odwrót… Mój q9400 daje radę z vt-x:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Core_2
Tylko niektóre modele od e7400 wzwyż mają VT i to zależy od serii…

zwiń wątek masson  1 lipca 2009 o godz. 12:37 #
Gravatar

To kupa…

Mam nadzieje, ze vbox mimo wszystko bedzie w przyszlosci obslugiwal multiprocesorowosc (na moim procku tak jak to obsluguje vwmare).

 
 
zwiń wątek Karl  1 lipca 2009 o godz. 12:10 #
Gravatar

Za to prawie wszystkie AMD na socket AM2 i nowsze mają AMD-V, za wyjątkiem sempronów:
http://en.wikipedia.org/wiki/AMD-V#AMD_virtualiza

zwiń wątek X  1 lipca 2009 o godz. 13:16 #
Gravatar

Warto dodać, że Phenomy mają również Rapid Virtualization Indexing czyli takie AMD-owe Nested Tables, którego zdaje mi się nie posiadają desktopowe procesory Intela. A dopiero ta technologia znacząco przyspiesza sprzętową wirtualizację. Z tego co się orientuję VT-x/AMD-V bez Nested Tables pozwala tylko na większą kontrolę hosta nad guestem, ale może spowodować wręcz spadek wydajności z racji tego, że zużywa dużo taktów procesora.

 
 
 
 
zwiń wątek Emdé  1 lipca 2009 o godz. 10:54 #
Gravatar

U was też opcja pobrania Guest Additions pod WinXP nie działa?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek wujek_bogdan  1 lipca 2009 o godz. 11:26 #
Gravatar

u mnie działa, ale ostatnio testowałem na wersji 2.x, potem na 3.0 beta

pod finalną 3.0 jeszcze nie sprawdzałem.

a może włączasz guest addons z menu vboksa, ale go nie uruchamiasz? w "mój komputer" powinien pojawić się nowy napęd, a w nim zamontowany jest instalator guest addons.

 
 
zwiń wątek DuGi  1 lipca 2009 o godz. 13:05 #
Gravatar

a u mnie akceleracja 3d w windzie nie działa. dxdiag pokazuje, że 'przyśpieszenie direct3d' jest niedostępne.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek marcinsud  1 lipca 2009 o godz. 14:06 #
Gravatar

trzeba zainstalować guest additions

zwiń wątek jellonek  1 lipca 2009 o godz. 16:22 #
Gravatar

zgadza sie. jak i zaznaczyc odpowiednia opcje w ustawieniach maszyny wirtualnej.

 
 
 
zwiń wątek SobonPiotrQ  1 lipca 2009 o godz. 13:27 #
Gravatar

W wersji trzeciej nie działają karty sieciowe z NAT. Po zmianie na bridge lub "to ostatnie" (nie pamietam co to jest) działa.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek warnec  1 lipca 2009 o godz. 16:26 #
Gravatar

U mnie wersja 3 działa superancko. Z 2.2.4 miałem taki problem, że po dodaniu linijki do fstab by obsługiwał USB za każdym razem się ścinał przy otwarciu XPka i nic nie można było z tym zrobić. Nie widzę żadnej różnicy wydajnościowej w stosunku do 2.2.4 (ten sam system co przy testowaniu 2.2.4, ten sam WinXP z tej samej płytki instalacyjnej). Cały czas jednak występuje bug związany ze zmianą z trybu zintegrowanego na tryb okienkowy – wyświetla się cień okna i kawałek jego zawartości, reszta już nie. Jak wkrótce nie naprawią, to napiszę bug reporta ;)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Kejk  3 lipca 2009 o godz. 9:25 #
Gravatar

Próbowałeś wyłączyć compiza?

 
 

Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="http://osnews.pl">OSnews: niusy IT</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <strike>tekst przekreślony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska.

Twoja sugestia