Kategorie:
19

Mandriva 2010.0 beta już dostępna

Wydano pierwszą betę wersji 2010.0 francuskiej dystrybucji Mandriva. Do finalnego wydania pozostało nieco ponad dwa miesiące, ale już teraz można znaleźć kilka ciekawych zmian.

Pierwsza beta przynosi między innymi:

  • Plymouth zastąpił Splashy;
  • KDE zostało zaktualizowane do finalnej wersji 4.3.0 (alfa 2 zawierała wydanie RC 3);
  • GNOME 2.27.5;
  • Xfce 4.6.1;
  • jądro 2.6.31 RC 6;
  • serwer X.org 1.6.2 (nie ma już właściwie szans na dołączenie wersji 1.7, z powodu znacznego opóźnienia prac nad nią);
  • urpmi potrafi rozwiązywać jeszcze bardziej skomplikowane zależności (co powinno usprawnić aktualizacje pomiędzy wersjami dystrybucji).

Ponadto wprowadzono wiele ulepszeń i poprawek błędów w graficznych narzędziach administracyjnych dystrybucji (Drakxtools), między innymi przepisano netprofile, dodano interfejs użytkownika dla Tomoyo, a aplet mdkonline doczekał się możliwości skonfigurowania częstotliwości sprawdzania aktualizacji.

Jest to dopiero część z planowanych nowości dla tego wydania, z całością planów można zapoznać się korzystając ze specyfikacji (wersja angielska, format PDF).

Ciekawostką jest to, że wszystkie udostępnione obrazy ISO są hybrydowe (można ich użyć do stworzenie instalatora uruchamianego z nośnika USB).

Warto także zaznaczyć Mandriva uruchomiła w okolicach maja tego roku specjalny serwis służący do zgłaszania pomysłów na ulepszanie dystrybucji i dyskutowania o nich (wcześniej można je było zgłaszać na specjalnych stronach przygotowanych osobno dla każdego wydania).

Udostępnienie finalnej wersji dystrybucji jest planowane na trzeciego listopada, a poprzedzić je mają, zgodnie z harmonogramem, dwa wydania RC.

Więcej informacji: http://wiki.mandriva.com/en/2010.0_Beta

«
»

Znalazłeś literówkę? Zgłoś ją używając formularza!


Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Niusy na podobny temat:

Komentarze (RSS)

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

34 komentarzy

zwiń wątek Emdek  22 sierpnia 2009 o godz. 12:46 #
Gravatar

I już po instalacji, razem z migracją ustawień zajęła godzinkę, wszystko działa dobrze jak na wydanie testowe (a bywało z tym różnie w dalszej przeszłości). ;-)

Motyw Plymouth jest bardzo prosty na chwilę obecną i odradzam wciskania Esc, zablokował mi proces bootowania (chłopaki pewnie ulepszą integracji w następnym wydaniu). :-D

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Plichu  22 sierpnia 2009 o godz. 13:33 #
Gravatar

"urpmi potrafi teraz rozwiązywać bardzo skomplikowane zależności (np. aktualizacje pomiędzy wersjami dystrybucji)."

Halo xD mamy 22 sierpnia 2009!

Innymi słowy – żałosne :)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Emdek  22 sierpnia 2009 o godz. 13:38 #
Gravatar

Innymi słowy, to już było, tyle, że jest teraz jeszcze lepsze.

Sprecyzowałem zapis żeby już nikt nie siał dalszego FUDu.

zwiń wątek Plichu  22 sierpnia 2009 o godz. 14:16 #
Gravatar

To nie był FUD, z newsa jasno można było wywnioskować że DOPIERO TERAZ urpmi zyskało możliwość aktualizacji dystrybucji do nowszej wersji :) Nie używam mandrivy i troche mnie to zaskoczyło i wydało się dosyć żałosne ;)

zwiń wątek Emdek  22 sierpnia 2009 o godz. 14:20 #
Gravatar

Tak sformułowałeś komentarz, że kwalifikuje się pod FUD. ;-)

A, że czegoś nie doprecyzowałem, tak, moja wina, ale jest też link do oficjalnych informacji na szczęście. :-)

 
zwiń wątek Plichu  22 sierpnia 2009 o godz. 15:01 #
Gravatar

Negatywna opinia to FUD? No sorry Cie bardzo :)

 
zwiń wątek Plichu  22 sierpnia 2009 o godz. 15:04 #
Gravatar

Zresztą EOT

Poprawiłeś news i teraz wszystko jasne ;)

 
zwiń wątek Emdek  22 sierpnia 2009 o godz. 15:31 #
Gravatar

To jest bardzo relatywne. ;-)

Ale nawet jeśli przyjmiemy, że nim nie był, to na 95% ludzie, którzy by nie weryfikując źródła go rozwinęli lub powtórzyli, wytworzyliby go.

Tak, mam koncepcję FUDu nieświadomego (bo czy świadomy, czy nie, to przynosi te same skutki). ;-)

Najważniejsze, że wszystko się wyjaśniło (jeśli chcesz, to mogę usunąć tą gałąź wypowiedzi i nie, nie byłaby to cenzura (choć kto relatywizm stosuje, ten od niego ginie), co najwyżej tuszowanie wpadki :-D ).

 
zwiń wątek Plichu  22 sierpnia 2009 o godz. 15:42 #
Gravatar

Po co cokolwiek usuwać :D Nikt tu nikogo mięsem nie obrzuca :)

Niech zostanie
;-)

 
 
 
zwiń wątek Odysseusz  23 sierpnia 2009 o godz. 7:14 #
Gravatar

Używam Manrivy od lat.

Przypuszczam, że chodzi tu o co innego – o aplikacje ze starszych wersji instalowane w nowszej wersji dystrybucji – przykładowo w dystrybucji z KDE4 ma chodzić np. k3b z z KDE3.5 – u mnie w PowerPacku tak właśnie jest (i z wieloma innymi aplikacjami też), ale inni z wersji free mieli problemy. Aplikacje z reguły chcą odpowiednich bibliotek i w odpowiednich miejscach zainstalowanych – jeśli nowe urpmi sobie z tym radzi, to brawo!

 
 
zwiń wątek strange unknown  22 sierpnia 2009 o godz. 16:11 #
Gravatar

Jak zwykle dyskusja toczy się z dala od meritum ;) . Wracając zaś do treści; jak wygląda ów mandrivowy Plymouth ? Przydał by się jakiś screen bądź video..

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Emdek  22 sierpnia 2009 o godz. 16:33 #
Gravatar

Wygląda obecnie bardzo prosto (w końcu pierwsza wersja go używająca, a "artwork" zawsze szykują na końcu i wychodzi im niezły, pomijając dekorację okien dla KDE skopaną od czasu KDE4, mogliby oddać Oxygen ;-) ), leciutko odświeżony motyw z 2009.1, czyli pasek postępu na dole (ale płynnie się poruszający) i napis "Mandriva" na górze, powoli mrugający (chyba to akurat dali sobie dla testu, żeby pokazać, że działa, bo sensowności nie widzę ;-) ).

Osobiście chciałbym żeby zrobili coś podobnego do splasha KDM z poprzednich wersji, jak skaczący do wody pingwin (wyglądało, przynajmniej dla mnie, bardzo dobrze już jako seria tylko kilku klatek dla poszczególnych etapów uruchamiania KDE, płynna animacja mogłaby być super).

Tak czy owak, Plymouth to świetna rzecz (i nie wymaga nawet chyba KMS, ale z nim ma być "flicker free") i odsuwanie wymiany innych rozwiązań na jego rzecz jest dla mnie dziwne, o ile nie ma jakichś ważnych argumentów w konkretnych przypadkach (a ostatecznie zostaje możliwość pozostawienia wyboru użytkownikowi lub "fallback", np. Splashy).

zwiń wątek MichalK  22 sierpnia 2009 o godz. 18:45 #
Gravatar

..do splasha KDM ..

..Plymouth to świetna rzecz..

..chyba KMS, ale..

..ma być “flicker free”..

..lub “fallback”, np. Splashy..

czy wy umiecie jeszcze mówić po polsku?

zwiń wątek Emdek  22 sierpnia 2009 o godz. 19:05 #
Gravatar

Tak, ale mając gorączkę i pracując ponad dziesięć godzin siedząc przed CRT można pisać bzdury. :-P

Chyba, że chodzi o angielskie słowa? Oj, sam jestem purystą, ale jak widzę jak czasem polskie odpowiedniki wyglądają… Poza tym, to tylko nieformalny komentarz napisany w trzy minuty.

Co nie zmienia faktu, że jako dawny mistrz ortografii w szkole średniej mam teraz urażoną dumę. :-D

 
 
 
 
zwiń wątek Emdek  22 sierpnia 2009 o godz. 16:47 #
Gravatar

Proszę niech się ujawni ten tchórz, który "minusuje" moje komentarze jak leci. :-)

Nie ma to jak zachęcać ludzi do pracy dla innych, może racja, jak jeden odejdzie, to przyjdzie kilku w jego miejsce, ale czy to na pewno właściwa droga rozwoju społeczeństwa, wspólnoty? :-P

Skoro zostałem zachęcony do "wypominek" to pozwolę sobie przypomnieć koniec września ubiegłego roku kiedyś w 12 dnia pisałem średnio trzy w miarę obszerne wpisy dziennie, a październiku cieszyła się wzięciem moja seria wpisów na temat nowości w KDE…

No ale cóż, to tylko od Was zależy, czy będziecie dostawać to czego chcecie, czy będziecie dawać innym głównie to czego sami nie chcielibyście dostać.

Wszystkich niesłusznie poruszanych przepraszam, ale czasem po prostu trzeba się wyżalić, bo to pomaga i jest zwyczajnie zdrowe (a to, że forma i miejsce nie najlepsze, no to cóż, coś musi tłumaczyć anonimowa krytykę). ;-)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek MichalK  22 sierpnia 2009 o godz. 17:37 #
Gravatar

Tak sie zastanawiam i ktoś może mi odpowie, dlaczego używacie mandrivy a nie ubuntu? :) Co wg was ma lepszego?

Ja jakis czas temu (ponad rok) sprawdzalem jakas mandrive w vmware ale odpadala w przedbiegach, woec jestem ciekaw co motywuje użytkowników do tej dstrybucji.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Plichu  22 sierpnia 2009 o godz. 17:44 #
Gravatar

czemu ktoś używa debiana, ktoś inny slackware a sto innych osób archa na zmiane z pcbsd?

dobre pytanie :P

zwiń wątek Emdek  22 sierpnia 2009 o godz. 23:32 #
Gravatar

Dokładnie, każdy używa tego co mu odpowiada, ważne żeby mieć wybór, najlepiej świadomy.

Ja używam Mandrivy od wydania 2005 LE (które można ocenić jako najgorsze w historii dystrybucji, z powodu zdaje się pośpiechu oraz sprawy sądowej, która zmianę wymusiła i pierwsze pod tym nowym szyldem) jako główny system na PC (pół roku równolegle z w pełni sprawnym, pre-instalowanym, WIndowsem XP SP2), po krótkim eksperymencie z pierwszym w historii wydaniem Ubuntu (tak, mój związek z Linuksem jak i mój obecny komputer są tak stare jak ta dystrybucja ;-) ), które wtedy jeszcze wcale nie nadawało się jako pierwsza dystrybucja dla byłego użytkownika Windows (był to jeszcze wtedy w sumie Debian bez roota z dopiero kilkoma, drobnymi ułatwieniami, nie mającymi za wiele wspólnego z tym co oferowały wtedy główne dystrybucje bazujące najczęściej na RPM, stare dzieje, ale w sumie dość niedawno, cztery lata).

Sympatią darzę też Fedorę i Arch (które mogłyby mi posłużyć za alternatywy w przypadku bankructwa firmy stojącej za Mandrivą, a już je raz ogłosili kiedyś), bo na nich nie miałem jeszcze okazji się sparzyć jak choćby na Kubuntu (zawsze wysypywała się instalacja, a nie miałem RW, więc poszło parę złotych na śmieci – o Shipit nie słyszałem jeszcze albo go nie było) oraz na SuSE (albo wysypująca się instalacja, albo różnorakie problemy z funkcjonowaniem, to były czasy jeszcze wtedy skopanych sterowników Intela i X działał prawidłowo prawie wyłącznie w Mandrivie).

A na "laptopie" (Pentium 233 MHz i 32 Mb RAM, 2.2 Gb dysku) stoi obecnie Debian unstable zastąpiony na jakiś czas bazującą na Slackware Kate.

 
 
zwiń wątek Emdek  22 sierpnia 2009 o godz. 17:53 #
Gravatar

Bo "u mnie działa"? ;-)

 
zwiń wątek jurgen  22 sierpnia 2009 o godz. 18:26 #
Gravatar

Miałem w poprzednie wakacje 1,5 miesiąca przerwy na Mandrivę wówczas z KDE 3.5. Muszę powiedzieć, że działała bardzo dobrze, zero problemów, mimo tego, że na każdym kroku super-hiper-mega-pro-power-userzy Linuksa zniechęcają do tej dystrybucji. Wbrew wszystkim specjalistom postanowiłem wypróbować. Spodziewałem się kaszany wieszającej jak przysłowiowy Windows, ale nic podobnego :D

Obecnie używam już tylko Debiana, ale Mandrivę będę polecał każdemu początkującemu, bo jest po prostu łatwa i przyjemna w obsłudze, prawie nic nie trzeba w niej robić i "wszystko robi się samo" :D Ma najwięcej sterowników ze wszystkich Linuksów. Ma zajebisty panel sterowania i wygodne "draki" do skonfigurowania praktycznie wszystkiego. Sięganie do konsoli to w Mandrivie rzecz całkowicie zbędna.

zwiń wątek Artwi  23 sierpnia 2009 o godz. 13:39 #
Gravatar

Sięganie do konsoli to w Mandrivie rzecz całkowicie zbędna.

Też darzę Mandrivę sympatią i polecam początkującym, ale powyższe stwierdzenie to przesada. Otóż i urpmi i deb radzą sobie całkiem nieźle z instalacją pakietów, ale deinstalacja to często inna bajka. Gdy brakuje z powodu błędnych zależności jakiegoś pakietu, łatwo go można samodzielnie wskazać i z tym oba systemy pakietów nie mają moim zdaniem większych problemów. Dramat dla początkujących zaczyna się, gdy chcą pakiet odinstalować. Niestety często jest tak, że chce się odinstalować jakąś czwartorzędną pierdółkę, to system pakietów indukuje zależności do wyinstalowania w rodzaju: pierdółka > jakieś biblioteki > KDE > X-y czy coś podobnego!!! Nie wiem czy to wina twórców pakietów (prawdopodobnie tak), ale urpmi czy deb też nie powinny na coś takiego pozwalać! Dla osoby początkującej może to być nie do przeskoczenia, bo w graficznym menadżerze pakietów chyba (nie jestem pewien) nie ma opcji odinstalowywania bez zależności (dobrze, że przynajmniej je wyświetla i pyta o zgodę…), a poza tym nawet gdyby była, to dla początkującego nie musi być oczywiste, że odinstalowywanie np. apletu pogodowego nie wymaga odinstalowania X-ów… W każdym razie przynajmniej z tego powodu nawet w Mandrivie konsola dalej jest niezbędna dla każdego użytkownika (bo chyba każdy wcześniej czy później coś odinstalowuje), bo zapewnia pełniejszą kontrolę nad obsługą pakietów.

zwiń wątek marcinsud  23 sierpnia 2009 o godz. 15:25 #
Gravatar

W każdej dystrybucji opartej na deb jaką miałem pod ręką zależności nie były odinstalowywane. No chyba, że wywalałem jakiegoś liba, który był zależnością jakiegoś programy to oczywistym jest, że ten program zaznaczał się do usunięcia. Z RPM dawno nie korzystałem, więc nie chce się wypowiadać, by nie siać FUDu

 
zwiń wątek Emdek  23 sierpnia 2009 o godz. 16:37 #
Gravatar

Format pakietu nie ma znaczenia (co innego, w którym typie się statystycznie zdarzają częściej, ale to oznacza winę użytkowników – dystrybucji, nie samych specyfikacji formatu, które mogą mieć różne wady swoją drogą).

Jedynie menedżer pakietów, a i tak najważniejsze jest to co opisze twórca pakietu, co jako zależności, co jako konflikty itd. (ekspertem w tych sprawach nie jestem, ale coś tam wiem ;-) ).

A "zonki" tego typu wynikają czasem z instalacji pakietów "z zewnątrz", przestarzałych, dla innych dystrybucji, lub ze zwyczajnymi błędami. :-)

 
 
 
zwiń wątek seyvek  22 sierpnia 2009 o godz. 18:31 #
Gravatar

uzywam bo ma KDE (sentyment po Slacku). Probowalem troche sie przekonać do Kubuntu ale w porownaniu z Mandrivą wypadło slabo. Tyle w temacie

 
zwiń wątek jurgen  22 sierpnia 2009 o godz. 18:33 #
Gravatar

Bo to bardzo przyjemne distro jest…

 
zwiń wątek jurgen  22 sierpnia 2009 o godz. 18:37 #
Gravatar

jak widzę te domyślne, sraczkowate brązy Ubuntu, mam ochotę iść na posiedzenie w toalecie…

Na co dzień wolę i tak Debiana.

zwiń wątek MichalK  22 sierpnia 2009 o godz. 18:46 #
Gravatar

brązy się zmienia, kilka kliknięć i po sprawie

zwiń wątek Emdek  22 sierpnia 2009 o godz. 19:16 #
Gravatar

Tak, ale niesmak pozostaje, dlatego się bym nie zdziwił jakby ktoś odrzucił Mandrivę w przedbiegach za ustawienie jako domyślny własnego stylu i dekoracji okna, które chociaż były ładne (w GTK pewnie dalej są), to po porcie na Qt4 zrobiły się brzydkie (głównie teraz kanciasta dekoracja okna), chociaż zmiana tego wszystkiego to mniej niż 10 kliknięć (otworzenie menu, wybrane System Settings (dostępne też jako aktywator na panelu), przejście do ustawień wyglądu, wybranie sekcji stylu, wybranie Oxygen z listy, kliknięcie Zastosuj, wycofanie się do sekcji dekoracji okna, wybranie Oxygen lub Ozone, kliknięcie zastosuj, kliknięcie "X" na dekoracji okna ;-) ).

 
 
 
zwiń wątek Low Year  23 sierpnia 2009 o godz. 1:56 #
Gravatar

Ma mniej ewangelizujących fanbojów ;)

 
 
zwiń wątek atavus  22 sierpnia 2009 o godz. 23:09 #
Gravatar

o, toto jest chyba pierwsza dystrybucja posiadajaca w standardzie jako-tako skonfigurowane tomoyo. trza sie bedzie temu przyjrzec :P

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek artur  23 sierpnia 2009 o godz. 2:32 #
Gravatar

Jakieś pół roku temu ściągnąłem sobie w celu przetestowania Mandrive one i kiepsko wypadła w porównaniu z Kubuntu, które wówczas używałem. To co się od razu dało zauważyć to mandriva strasznie muliła i to nawet w porównaniu z Kubuntu, które to

demonem szybkości raczej nie jest. Obecnie używam Sabayon-a przy którym kubuntu wysiada. Tak że o ile przez te pół roku nic nie zrobili w celu przyspieszenia Mandrivy (a nic o tym nie słyszałem), to ja dziękuję za taką kobyłę.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Emdek  23 sierpnia 2009 o godz. 10:12 #
Gravatar

Automatyka ma swoje koszty, nie da się ukryć.

Jako długoletni użytkownik tej dystrybucji mogę powiedzieć, że poczynając od okolic wydania 2006.0 lub 2007.0 znaczącą przyśpiesza pod każdym względem (benchmarki, choćby Phoronix, powiedzą, że jest taka jak inne dystrybucje, w jednym teście lepiej niż inne minimalnie, w innym trochę wolniej, ale to zależy od aktualnego jądra głównie, co widać po niemalże identycznych wynikach tych o takich samych wersjach "bebechów", chociaż własna inwencja "łatkujących" może mieć wpływ na większe wychylenie wskaźnika), a sprzęt mi się nie zmieniał od samego początku, ciągle był to P4 2.8 GHz, 512 DDR (dopiero w zeszłym miesiącu zdobyłem maksymalne 2 Gb DDR 2) oraz zintegrowana grafika Intela.

Każde wydanie (w tym nawet alfy i bety, wiem, bo używam, chęć używania świeżego oprogramowania jest silniejsza ode mnie i niezbędna dla programisty czasem, a stabilność jest zwykle wysoka na mojej konfiguracji ;-) ) przynosi poprawki w jakimś aspekcie, ale niestety wiele zależy od konfiguracji sprzętowej i czasem od wersji komponentów oprogramowania, to co u jednych działa szybciej, u innych bardziej zwalnia.

Dlatego trzeba sobie wybrać to co nam najbardziej pasuje i jeśli się coś znajdzie w końcu, zostać przy tym, aż nie znajdzie się czegoś nawet lepszego (chyba, że nie czujemy takiej potrzeby).

 
 
zwiń wątek vshader  23 sierpnia 2009 o godz. 21:22 #
Gravatar

Informacja o X-ach w nowej Mandrivie jest niejedoznaczna. Autor pisze "serwer X.org 1.6.2 (z powodu opóźnień w pracach nad nowym wydaniem nie ma już właściwie szans na jego dołączenie)" – zdanie dziwnie sformułowane. W załączonym dokumencie jest napisane, że nie ma raczej szans na xorg 1.7.0, zamiast którego zostanie użyte właśnie 1.6.2.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Emdek  23 sierpnia 2009 o godz. 22:33 #
Gravatar

Ok, zaraz zmienię, miałem wątpliwości pisząc to już, ale jakoś zapomniałem przez tą gorączkę później poprawić. ;-)

Miałem napisać o numerku, ale miałem wątpliwości co do jego wartości i tak zostało…

 
 

Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="http://osnews.pl">OSnews: niusy IT</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <strike>tekst przekreślony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska.

Twoja sugestia