11

DRM w Windows Vista — najdłuższa notka samobójcza w historii, czy nowy sposób na zniewolenie użytkowników?

25 grudnia 2006, michuk

Peter Gutmann z Uniwersytetu w Auckland w Nowej Zelandii napisał wyczerpujący tekst na temat specyfikacji Microsoftu dotyczącej hardware’owej ochrony danych (DRM) w Windows Vista. Warto przeczytać — włos się jeży na głowie…

Gutman w swoim tekście analizuje zalecenia Microsoftu dla producentów sprzętu (m.in. kart muzycznych i graficznych) w sprawach ochrony danych pod kątem kosztów, jakie będzie musiał ponieść użytkownik (klient). Wnioski są naprawdę przerażające. Skrobnę na ten temat chyba coś więcej, w niedalekiej przyszłości.

Więcej informacji: http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pu...a_cost.txt
Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Komentarze (RSS) | Trackback (URI)


Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

Liczba komentarzy: 30

zwiń wątek pjf  26 grudnia 2006 o godz. 1:39 #

Szykuje się pięęękna katastrofa. I oby ostatnia.

 
zwiń wątek riklaunim  26 grudnia 2006 o godz. 2:08 #

Nadzieja w tym że a) za szybko wszyscy nie kupią nowych komputerów, b) jak Vista nie będzie “ładnie działać” to będą formaty i WinXP, c) hardware Made In China bez tego całego śmietnika…

 
zwiń wątek lamprez  26 grudnia 2006 o godz. 2:30 #

Jak na razie to wszystko wskazuje że Vista będzie Windowsem na miarę Millenium Edition.

Po mimo wszystkiego co zrobili to te wymagania sprzętowe, UAC (czy jak to się tam zwie), WGA zniechęcają ludzi do przesiadki; ludzie pozostaną przy WinXP a co najwyżej zrobią upgrade do SP2.

 
zwiń wątek tockar  26 grudnia 2006 o godz. 2:45 #

Jak wychodził Windows XP to też wszyscy mówili że tego g…a nie będą instalować. Jak jest teraz, każdy wie. Nie sądzę, żeby się to teraz zmieniło. Microsoft na pewno ma jakieś sposoby, żeby “zachęcić” użytkowników XP do instalacji Visty.

 
zwiń wątek lukas  26 grudnia 2006 o godz. 6:00 #

Tockar, chyba byłeś zmęczony pisząc komentarz “Microsoft na pewno ma jakieś sposoby, żeby “zachęcić” użytkowników XP do instalacji Visty” i zapomniałeś o
DirectX 10 : ].

 
zwiń wątek k2  26 grudnia 2006 o godz. 15:47 #

Wszyscy tak ujadają na viste a założe sie że gdy już będzie dostępna w sklepach to wszyscy będą sie ślinić z podniecenia…

 
zwiń wątek rychu88  26 grudnia 2006 o godz. 15:57 #

@: k2
Obyś nie miał racji “k2″. Jak na razie to mozna sie “slinic” jak sie widzi suse w pieknym duzym pudelku z instrukcja i windows xp (drozej) w smiesznym wrecz opakowanku z “przewodnikiem” – o ile te kilkadziesiat stron mozna tym nazwac.

 
zwiń wątek Legion  26 grudnia 2006 o godz. 16:01 #

I tak za góra trzy lata niemal wszyscy “windziarze” przesiądą się na Vista. Normalna kolej rzeczy…

 
zwiń wątek Amilo  26 grudnia 2006 o godz. 16:15 #

A ja szanowni koledzy właśnie przesiadam się na Ubuntu bo coś mnie bierze jak widze co się z tym Windowsem dziej choćby ostatnio akcja Windows to wstyd żeby Polska Policja zajmowała ściąganiem haraczy dla amerykańskiej mafii kupiłem 2 lata temu Professinala al żałuje że wcześniej nie wziąłem się za Linuxsa i na pewno Visty nie kupie żeby amerykanów wzbogacać.

 
zwiń wątek stavo  26 grudnia 2006 o godz. 16:20 #

jednym zdaniem, MS chce zmonopolizować rynek sprzętu!
Przerażająca perspektywa, być może powstanie teraz organizacja OpenHardware ;)
ale na poważnie, IMHO – może wreszcie ludzie się obudzą i przestaną dawać się prowadzić na rzeź jak barany!
Z drugiej strony, takie rozwiązanie będzie miało największy wpływ na rynek multimediaPC, a przecież zostaje jeszcze wiele innych odbiorców (np. szkoły, uczelnie, urzędy itd) dla których koszt sprzętu i systemu jest bardzo istotny. MS kręci bat sam na siebie!

 
zwiń wątek stavo  26 grudnia 2006 o godz. 17:05 #

polecam ten artykuł.
I już wiadomo ile użytkownicy zapłacą za imprezę pt.: “Vista”. Dane pochodzą od MS więc dużego zaufania do nich mieć nie można, ale pewną orientację dają.
Boże broń nas przed MS ;)

 
zwiń wątek ubuntu-user  26 grudnia 2006 o godz. 17:21 #

stavo, już teraz szkoły, uczelnie, urzędy kupują sprzęt ponad potrzeby (np. z jakąś low-end, ale mimo to dobrą kartą graficzną albo z nigdy nie używaną zintegrowaną kartą muzyczną). Poza tym instytucje mogą wybierać spośród dostępnego sprzętu, wpływać na firmy składające sprzęt, a nie na producentów układów i płytek drukowanych.
A OpenHardware najwyższy czas by powstało. Na razie jedyne o czym słyszałem to otwarta karta graficzna, ciekawe co z tego projektu wyniknie…

 
zwiń wątek stavo  26 grudnia 2006 o godz. 18:21 #

re: ubuntu-user
zgadzam się, że często sprzęt jest kupowany na wyrost, ale z omawianego artykułu wynika, że MS chce “wymusić”, aby producenci hardware dostosowali się do ich wymagań, bo jak nie to to Vista nie obsłuży ich sprzętu poprawnie.
I tu powstaje pytanie, czy jeśli nie zależy ci na najnowszych i najefektowniejszych funkcjach multimedialnych twojego PC, to czy chcesz inwestować pieniądze w nowy komputer + system, tylko żeby być Vista-OK? Wydaje mi się, że spore grono użytkowników powie, że ma w dupie MS i zacznie szukać innych rozwiązań programowych i co się rodzi na naszych oczach, także sprzętowych. To może być duży rynek zbytu. A czy powstanie komputer PC tylko dla Windows, i taki który może działać na zasadzie Open, dając użytkownikowi wybór co do oprogramowania? Zobaczymy ;)

 
zwiń wątek riklaunim  26 grudnia 2006 o godz. 18:36 #

kwestia kompatybilności sprzętu i spełnienia wymogów visty będzie dużym problemem. Tutaj widzę nadzieję dla sklepów alternatywnych – sprzedających komputery z linuksem – ze sprzętem niekoniecznie najmocniejszym (wg. wymagań klienta) z bezproblemową obsługą.

 
zwiń wątek guitarrizer  27 grudnia 2006 o godz. 0:22 #

Ja wlasnie wrocilem w rodzinne strony i okazuje sie, ze tutaj juz niejeden sie moczy na mysl o instalacji Windows Vista. Na necie opinie przeciw temu systemowi sa naprawde nieliczne, wiec ide o zaklad, ze za jakis czas WV bedzie na wiekszosci komputerow swiata.

 
zwiń wątek default  27 grudnia 2006 o godz. 14:00 #

niejeden sie moczy na mysl o instalacji Windows Vista

niedobrze się robi

 
zwiń wątek leopard  27 grudnia 2006 o godz. 19:16 #

mv’cie marzy sie sukces mac’a i mac osx’a, ale to tak jak probowac zrobic coca-cole domowym sposobem (z kawy inki, albo innej zbozowej ;)

 
zwiń wątek gwyn  28 grudnia 2006 o godz. 11:28 #

“Gutman w swoim analizuje zalecenia Microsoftu dotyczące dla producentów sprzętu (m.in. kart muzycznych i graficznych) w sprawach ochrony danych pod kątem kosztów, jakie będzie musiał ponieść użytkownik (klient). Wnioski są naprawdę przerażające.”

Przerażające jest to, w jaki sposób podajecie informacje w tym serwisie! Czy ktoś to w ogóle przed opublikowaniem przeczytał? Ostatnio chyba idziecie w ilość, a nie jakość. Nie warto czytać, bo włos się jeży!

 
zwiń wątek michuk  28 grudnia 2006 o godz. 14:21 #

Przerażające jest to, w jaki sposób podajecie informacje w tym serwisie! Czy ktoś to w ogóle przed opublikowaniem przeczytał? Ostatnio chyba idziecie w ilość, a nie jakość. Nie warto czytać, bo włos się jeży!

Newsy tworzą użytkownicy, czyli również Ty. Jeśli zauważysz błąd, po prostu napisz o tym (najlepiej do mnie na michuk@jakilinux.org) i poprawimy. Taka jest idea tego serwisu.

 
zwiń wątek gwyn  28 grudnia 2006 o godz. 14:49 #

Napisalem tutaj. Czy to cos zmienilo? Nie. Powinienem sie jeszcze bardziej postarac i wyslac maila? Nie sadze. Widocznie “taki urok tego serwisu” (cytujac za autorem tego newsa, ktory w ten sposob, pod innym artykulem, wyrazal swoje opinie o literowkach na portalu gazeta.pl). Szkoda.

Pozdrawiam i zycze bardziej profesjonalnego podejscia.

 
zwiń wątek michuk  28 grudnia 2006 o godz. 20:37 #

Napisalem tutaj. Czy to cos zmienilo? Nie. Powinienem sie jeszcze bardziej postarac i wyslac maila? Nie sadze. Widocznie “taki urok tego serwisu” (cytujac za autorem tego newsa, ktory w ten sposob, pod innym artykulem, wyrazal swoje opinie o literowkach na portalu gazeta.pl). Szkoda.

Pozdrawiam i zycze bardziej profesjonalnego podejscia.

Jestem bardzo wyczulony na literówki w tekstach i sam często je poprawiam, jak tylko zauważę. Tu akurat nie zauważyłem i dzięki za to że zwróciłeś na nie swoją uwagę. Złośliwości przemilczę, żeby nie wywoływać bezsensownej kłótni.

 
zwiń wątek XANi  11 stycznia 2007 o godz. 0:43 #

A najlepiej jest w firmach które mają wykupiony ActionPack Microsoftu, tam jest zapisane że gdy wyjdzie nowy system firam ma obowiązek uaktualnić, inaczej jest nielegalne.
A po tym jak M$ ogłosiło że DX10 z funkcjami do obsługi najnowszych kart graficzych bedzie tylko na Vistę to firmy produkujące karty graf. zaimplemenowały te rozszerzenia w OpenGL. Ten cały szajs w Viście zżera po prostu wydajność, zwłąścza że nie da się wyłaczyć tych “usprawnień” interfejsu

 
zwiń wątek DK  11 stycznia 2007 o godz. 8:51 #

Tyle osób pisze tutaj “przeciw Viście”. Ja również jestem pzreciw niej – nie wnosi nic uzytecznego dla użytkownika, czego nie mógłby osiągnąć w XP (lub nierzadko w Linuksie). Sam używam linuksa od bardzo dawna (od 1998 roku) tylko zapominacie panowie i panie o jednym. Zwykły User nie rozumie połowy tego o czym się tu mówi – nowy windows jest kolorowy i “multimedialny” (DRM sprawia że przestaje być w znacznej części “legalnie multimedialny”). Zwykły User zainstaluje Viste gdy tylko będzie mógł, a gdy DRM ograniczy mu dostep do tego co chce to zaniesie kompa do serwisu bo “nie działa” i dopiero wtedy dowie się co to DRM.
Podobnie jak przedmówcy uważam powstanie organizacji OpenHardware za jak najbardziej wskazane, co zaś się tyczy samego DRM to IMO linuksowcy nauczą się obchodzić każde zabezpieczenia i ukrywać “nielegalne” multimedia przed policją, a windowsowiec będzie się męczył z tym co ma.

 
zwiń wątek michuk  11 stycznia 2007 o godz. 9:13 #

co zaś się tyczy samego DRM to IMO linuksowcy nauczą się obchodzić każde zabezpieczenia i ukrywać “nielegalne” multimedia przed policją, a windowsowiec będzie się męczył z tym co ma.

Czyli zejście do podziemia? Rozumiesz, że to jednocześnie oznaczałoby koniec migracji firm na Linuksa z “powodów prawnych”? O to właśnie trzeba walczyć, żeby do takiego absurdu nie doszło.

 
zwiń wątek DK  11 stycznia 2007 o godz. 11:47 #

Czyli zejście do podziemia? Rozumiesz, że to jednocześnie oznaczałoby koniec migracji firm na Linuksa z “powodów prawnych”? O to właśnie trzeba walczyć, żeby do takiego absurdu nie doszło.

W zasadzie nie miałem na myśli firm tylko osoby prywatne. W firmie, w której pracuję sam wdrażam linuksa i zajmuję się jego promocją w swoim środowisku (darmowy support etc). Zgadzam się że z projektami pokroju DRM trzeba walczyć i nie wolno się poddawać.

 
zwiń wątek the Fat  30 stycznia 2007 o godz. 22:25 #

Jestem srodze przerażony, bo takiego ataku na wolność człowieka jeszcze nie było. Diabli z powolnym sprzętem, pal licho monopol, ale tu chodzi o coś więcej, chodzi o Wielkiego Brata, który dzięki DRM jeszcze lepiej będzie wiedział, do jakiego wejść domu z nakazem dla niebieskich piesków. Boję się, że moje dziecko narysuje Kubusia Puchatka w przedszkolu i pójdę za to do więzienia. Dlatego bojkotujcie Vistę i wszystkie multimedia ze stajni MS!

 
zwiń wątek Soulseek  30 stycznia 2007 o godz. 23:09 #

Może to najwyższy czas by np. firmy hardwarowe na znak protestu wsparły taki system jak ReactOS ? Była by to alternatywa dla MS swoisty darmowy Windows.
Dobrym rozwiązaniem byłoby również by firmy softwarowe, takie jak Autodesk, Adobe, Bentley, Corel i tp. zaczeły robić programy na Linksa – zaprawdę, wówczas bym się przesiadł bez mrugniecia okiem.

 
zwiń wątek macias  21 marca 2007 o godz. 19:21 #

Czyli nadchodzi totalitaryzm binarny….

 
zwiń wątek Luhqaxox  28 września 2007 o godz. 18:59 #
 
zwiń wątek Nqhujxox  30 września 2007 o godz. 5:17 #
 
Identyfikator (wymagane)
Adres e-mail (wymagany - nie pokażemy go publicznie)
Adres URI
Rozmiar pola: zmniejsz rozmiar | zwiększ rozmiar
Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.
W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="jaklinux.org">Linux dla każdego</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <strike>tekst przekreślony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

CC BY

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska. Uwaga, jeśli nius jest skopiowany z innej strony, kopiując go należy podać link również do tej strony!