Kategorie:
28

Dokumentacja chipsetu AMD RS780 opublikowana

Firma AMD opublikowała dokumentację chipsetu RS780, wliczając w to BIOS Developer’s Guide. Warto dodać, iż te dokumenty są opublikowane publicznie, są wolne i darmowe i nie wymagają podpisania umowy NDA.

Cytat z oficjalnego ogłoszenia z listy mailingowej coreboot-announce:

Społeczność coreboot, do której zaliczają się organizacje rządowe, korporacje, ośrodki badawcze i indywidualne osoby z całego świata, jest bardzo podekscytowana z powodu rozszerzenia istniejącej od dawna współpracy z firmą AMD. Współpraca, w ciągu lat, pozwoliła osiągnąć rezultaty w postaci włączenia coreboot wszędzie, od największe superkomputery bazujące na platformie AMD, po najmniejsze zintegrowane systemy.
To nowe wydanie pokazuje po raz kolejny zaangażowane firmy AMD dotyczące otwartych standardów i oprogramowania.
Chcielibyśmy z tego miejsca podziękować Sharonowi Troia z AMD, za uczynienie wydania tej dokumentacji możliwym.

Odnośniki do materiałów odnośnie RS780 znajdują się tutaj.

Więcej informacji: http://www.hermann-uwe.de/blog/amd-rs780...t-upcoming

«
»

Znalazłeś literówkę? Zgłoś ją używając formularza!


Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Niusy na podobny temat:

Komentarze (RSS)

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

25 komentarzy

zwiń wątek pelnalufa  21 sierpnia 2009 o godz. 18:01 #
Gravatar

lepiej pozno niz wcale

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek skiter  21 sierpnia 2009 o godz. 18:07 #
Gravatar

Chyba AMD sie boi Intela, dlatego ciagnie jak moze by dogonic konkurencje, nie moze sobie poradzic sam to moze OpenSource mu pomoze?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek marcinsud  21 sierpnia 2009 o godz. 18:31 #
Gravatar

tylko mi nie mów, że ~1% użytkowników ma pomóc dogonić konkurencję, bo to trochę śmieszne. AMD/Ati po prostu nie chce się robić otwartych sterowników to zrzuca ten ciężar na społeczność.

zwiń wątek dos  21 sierpnia 2009 o godz. 18:36 #
Gravatar

Gdyby wszystkim firmom tak się nie chciało jak AMD i by zrzucali ten ciężar na społeczność, to świat niewątpliwie byłby piękniejszy ;P (świat wolnego oprogramowania, jeśli ktoś się nie identyfikuje ;) )

zwiń wątek marcinsud  21 sierpnia 2009 o godz. 18:47 #
Gravatar

Tak byłby piękniejszy, ale kiedy? Nie czarujmy się jak ktoś chce akceleracji na wolnym systemie to najnowsze układu musi sobie odpuścić. Ja bym był zadowolony, gdyby pisaniem tego otwartego sterownika zajęli się ludzie od amd, bo porzucili w zamkniętym sterowniku linię starszych kart.

 
zwiń wątek przemo_li  21 sierpnia 2009 o godz. 19:01 #
Gravatar

@marcinsud popytaj się najpierw o opinie na temat sterów made by AMD/Ati (nie mówiąc o tym że devi z AMD już pomagają, tak samo jak pracownicy Red Hata)

Poza tym AMD chce wydawać specyfikacje na procki które dopiero co się pojawią więc odpadnie kłopot braku sterów do najnowszych kart :D

viva AMD

 
zwiń wątek marcinsud  21 sierpnia 2009 o godz. 19:28 #
Gravatar

No właśnie się popytałem, ale my nie mówimy tutaj o zamkniętych sterach tylko o otwartych, bo tylko one mają szanse wspierać wszystkie układy, a jak na razie wspierają tylko te starsze. Problem sterów z samej specyfikacji nie odpadnie, bo choćby ta specyfikacja zawierała wszystko to bez sprzętu niemal się nie da napisać dobrych sterów.

 
zwiń wątek bies  21 sierpnia 2009 o godz. 22:19 #
Gravatar

Stare informacje. Od jakiegoś miesiąca jest eksperymentalne wsparcie akceleracji 3D dla R6xx/R7xx. Na razie trzeba jeszcze sobie pokompilować ale jest.

 
zwiń wątek Rsh  22 sierpnia 2009 o godz. 1:20 #
Gravatar

dobrze, że dodałeś *eksperymentalne*.

Swoją droga niby w Intelu też akceleracja była, ale jakoś swego czasu nawet UT2k4 nie chciało pójść na ich otwartych sterach (nie wiem jak jest teraz, bo nowy laptop ma NVidię i wszystko działa)

 
zwiń wątek bies  22 sierpnia 2009 o godz. 11:29 #
Gravatar

Eksperymentalne czyli pewnie będzie oficjalne przy okazji 2.6.32. Chcesz używaj, nie chcesz nie używaj — whatever.

 
 
zwiń wątek bla  21 sierpnia 2009 o godz. 22:42 #
Gravatar

1% to ma Linux na desktopach. A serwery? A *BSD i cała reszta OS światka? Nie twierdzę, że argument jakiś chybiony co do zrzucania, ale ten 1% imho nie trafiony.

zwiń wątek marcinsud  22 sierpnia 2009 o godz. 13:27 #
Gravatar

a po co ci akceleracja na serwerze?

 
zwiń wątek Jabbas  23 sierpnia 2009 o godz. 10:35 #
Gravatar

nie zapominaj ze karty graficzne moga slużyć do robienia na nich obliczeń!

 
 
zwiń wątek haael  21 sierpnia 2009 o godz. 22:53 #
Gravatar

Oddają za darmo coś, co sami stworzyli (nie jest łatwo napisać dokumentację), to chcą, żeby ktoś za darmo to oprogramował. Korzystają wszyscy, tak działa OpenSource.

zwiń wątek pelnalufa  21 sierpnia 2009 o godz. 23:26 #
Gravatar

nie, no jasne, ale troche pozno…

 
zwiń wątek D3X  22 sierpnia 2009 o godz. 12:01 #
Gravatar

tak, narzekajmy, że późno. mogli wcale nie ruszyć palcem i po prostu zarzucić wsparcie dla starszych kart. udostępniają dokumentację nawet dla najnowszych – też źle. wtf, ludzie? ogarnijcie się!

 
zwiń wątek marcinsud  22 sierpnia 2009 o godz. 13:52 #
Gravatar

Fajnie, że dali dokumentacje, ale oni powinni zrobić działające sterowniki (najlepiej otwarte, by developerzy dystrybucji mogli ew. je łatać)), a nie porzucać w swoim zamkniętym starsze układy.

 
zwiń wątek bies  22 sierpnia 2009 o godz. 14:11 #
Gravatar

Przecież robią. Sterowniki do radeonów piszą ludzie min. z AMD. A w ogóle powyższa dokumentacja to northbridge, dokumentacja GPU wyszła już jakiś czas temu (kilka miesięcy, pół roku?).

 
 
zwiń wątek atavus  21 sierpnia 2009 o godz. 23:37 #
Gravatar

no, nie zapomnij o tym, ze wielu deweloperom rowniez nie chce sie popracowac nad tym, by dalo sie robic normalnie sterowniki. normalnie- czyli raz na jakichs czas (pomijam bugfiksy i nowe wersje sterow dla nowych kart)- a nie z kazdym numerkiej jajka przepisywac czesc, bo genialni deweloperzy pozmieniali pol rzeczy w kernelu…

 
 
 
zwiń wątek avatar  22 sierpnia 2009 o godz. 9:12 #
Gravatar

Szkoda tylko że AMD tak olało laptopy. Zamiast wprowadzić procesory w 45nm do laptopów ,nie muszą byc max wydajne ,aby pobierały mało pradu i nie przepalały kolan,by była jakas konkurencja w tym segmencie dla atoma i Intela pozostałych procków. Chyba AMD nie widzi tego jak co roku rośnie sprzedaż notebooków i stoi w miejscu męcząc się w ulepszaniu Phenomów aby dgonić iCore7, zamiast zbijać kase na tanich mobilnych prockach wkomponowanych w dośc przystępnej cenie notebookach. Nie każdy przecież potrzebuje hiper super wydajności do gier czy tam benchmarków i efektow 3d. Większośc ludzi kupuje laptop do internetu ,muzyki itp i nie widzi im się zakup laptopa za 3tyz zl z super wydajną grafą ,procem,i 4GB ramu. Gdyby AMD wypusciło procesory do laptopów w 45nm i przystepnej cenie chętnie bym kupił taki laptop ale to juz ich problem a to tylko moje skromne zdanie.Pozdrowionka ALL.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek vries  22 sierpnia 2009 o godz. 15:27 #
Gravatar

Poskręcaj sobie swój supermobilny i supertani procesor x86 i później narzekaj na AMD. Zwyczajnie nie mają technologii, by zbudować drugiego Atoma (zapewne mogliby to zrobić, ale nie za tą cenę, którą oferuje Intel). Ogólnie nigdy nie mieli najlepszych procesorów mobilnych.

 
zwiń wątek cactus  22 sierpnia 2009 o godz. 21:08 #
Gravatar

z tego co ostatnio czytalem to wlasnie jakis uklad (36costam ?) im sie swietnie sprzedaje wlasnie dla laptopow wiec daruj sobie ;)

 
 
zwiń wątek jest  22 sierpnia 2009 o godz. 14:56 #
Gravatar

widzę tu mnóstwo fanboi nvidii narzekających na to, że amd udostępnia dokumentację :)

i tylko zorientowani wiedzą jak wiele to znaczy dla światka os…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek marcinsud  24 sierpnia 2009 o godz. 10:58 #
Gravatar

nie wiem jak można być fanboyem os i nvidii, która nawet nie pomaga w rozwijaniu wolnego sterownika do swoich kart.

Mi po prostu nie pasuje fakt, że jak ktoś się mnie pyta o kartę pod linuksa to muszę mu polecić nvidie, bo amd skopało sprawę i o ile na windowsie jest względnie ok o tyle na innych systemach są cyrki.

 
 

Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="http://osnews.pl">OSnews: niusy IT</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <strike>tekst przekreślony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska.

Twoja sugestia